Szeretnéd megtudni, hogyan
reagálnál tipikus szülő-gyerek párbeszédekben??? Töltsd ki SZÜLŐKNEK SZÓLÓ
TOTÓNKAT és megtudod!
A végén megtalálod a rövid megfejtést
is, de ha részletesen szeretnéd megismerni a válaszok miértjét, azaz szakértőink válaszát, akkor kattints ide!
Totó szülőknek
1. Gyermekem óriási hisztit csap a boltban, hogy megvegyek
neki egy játékot, pedig világosan megmondtam neki, hogy most nem ezért jöttünk.
Mit teszek?
a)
Egyből
megveszem neki azt a játékot, fő a békesség. Különben is nagyon kínos, mikor
mindenki minket néz.
b)
Kitartok
a döntésem mellett, mégiscsak én vagyok a „főnök”…
c)
Megígérem,
hogy ha abba hagyja, veszek neki csokit – így a kecske is jóllakik, a káposzta
is megmarad.
2.
Gyermekem mindig a
másik gyerek kezéből veszi ki a játékot. Mit teszek?
a)
Megtanítom
neki, hogy kérje el, és várja meg, míg odaadják.
b)
Nem
szólok semmit, örülök, hogy ilyen életre való gyerek.
c)
Nagyon
szégyellem magam a gyerekem viselkedése miatt, úgyhogy odamegyek, és visszaadom
a másik gyereknek, amit az enyém elvett tőle. A gyerekemnek meg elmagyarázom,
hogy ilyet rendes gyerek nem csinál.
3.
Kánikulai nap van,
halálosan fáradtan érek haza a munkából, ráadásul a főnököm is jól
felidegesített. Legszívesebben fognám magam, és lefeküdnék aludni. (Anyáknak:)
A családnak viszont már tegnap megígértem, hogy palacsinta lesz vacsorára.
(Apáknak:) A családnak viszont már tegnap megígértem, hogy felállítom a kerti
medencét és este közös pancsolás lesz. Mit teszel?
a)
Fogcsikorgatva
bár, de beváltom az ígéretemet. Nem tehetem meg, hogy ne tartsam be, amit
mondtam.
b)
Lefekszem,
mert nem tartozom magyarázattal egy ilyen nap után senkinek. A
palacsinta/medence várhat másnapig. Be kell, hogy lássák, mindenkinek lehet
rossz napja.
c)
Elmondom,
hogy pocsék napom volt, semmi kedvem a palacsintasütéshez/medenceállításhoz. Ha
mégis ragaszkodnak hozzá, kérem a segítségüket, de ha nem segítenek, akkor
lelkiismeret-furdalás nélkül megmondom, hogy napoljuk el a programot.
4.
Gyermekem, látva,
hogy a párommal találkozásnál szájon csókoljuk egymást, utánozna minket. Mit teszek?
a)
Megölelem,
megpuszilom és elmondom, hogy ez csak anyának/apának van fenntartva.
b)
Megengedem,
hogy csinálja, hisz kicsi még, úgysem ért belőle semmit.
c)
Rákiáltok,
nehogy még egyszer előforduljon.
5.
Válassza ki a
gyermek képzeletalkotása szempontjából leginkább fejlesztő tevékenységek sorát!
(sorrend: a leginkább fejlesztőtől a legkevésbé fejlesztőig)
a)
Mesenézés
videón, mesenézés tévén, mesenézés diavetítőn, felolvasás, olvasás.
b)
Olvasás,
felolvasás, mesenézés diavetítőn, mesenézés videón, tévén.
c)
Mesenézés
diavetítőn, mesenézés videón, tévén, olvasás, felolvasás.
6.
Észreveszem, hogy
8-10 éves gyermekem hímvesszőt rajzol, és csúnya dolgokat ír. Mit teszek?
a)
Elveszem,
összetépem és megmondom, hogy soha többet ne rajzoljon ilyen gusztustalanságot!
b)
Akkor
nem szólok, amikor észreveszem, de igyekszem mihamarabb beszélgetést
kezdeményezni a témáról, visszatérve a rajzra.
c)
Azonnal
megkérdezem, mit rajzolt, és elmagyarázom, hogy mi mire való.
7.
Gyermekem nem
takarítja a szobáját, mindig rendetlenség van. Mit teszek?
a)
Megállapodunk
egy közeli időpontban, ami mindkettőnknek elfogadható a kitakarítás
befejezésére.
b)
Minden
nap elmondom, hogy ilyen rendetlenségben nem lehet élni, és hogy nekem milyen
nagy munka rendet tenni nála.
c)
Határidőt
adok, ameddig ki kell takarítania, különben nem mehet el a hétvégi programra.
8.
Gyermekem szeretné
befejezni a zenetanulást, pedig én nagyon sokra tartom a
hangszeres tudást.
Mit teszek?
a)
Mindenképpen
meggyőzöm, hogy fejezze be még a hátralévő három évet, nem
veszhet kárba az
eddig beleölt pénz, idő és energia.
b)
Azonnal
leteheti a hangszert, másnap már nem is kell órára mennie – miért
kellene olyanra
kényszerítenem, amit nem akar?
c)
Megállapodunk,
hogy a megkezdett évet befejezi, azután abbahagyhatja.
9.
Okos, értelmes
gyermekem mellett egyszerűen képtelenség beszélgetni. Állandóan mondja ő is a
magáét, kiköveteli, hogy ráfigyeljenek.
a)
Szerintem
ezzel nincs semmi gond, természetes, hogy a gyerek van a központban. Akinek ez
nem tetszik, inkább ne is akarjon velünk közös programot csinálni.
b)
Kitalálok valami olyan rendszert,
amivel ösztönzöm arra, hogy tudjon csendben maradni.
c)
Nagyon
kínos dolognak tartom, ezért ha esetleg vendégségbe vagy ügyeket intézni,
vásárolni megyünk, inkább megkérek valakit, hogy vigyázzon rá.
10. Már régóta várok egy filmet a Tv-ben. Tv nézés közben a
gyerekek azonban összevesznek. Mit teszek?
a)
Megpróbálom
gyorsan elrendezni a vitát, és valami feladattal elterelni a figyelmüket a
veszekedésről. Aztán megkérem őket, hagyjanak nyugodtam Tv-t nézni, mert ez
most fontos nekem.
b)
Abbahagyom
a tévézést, és inkább leülök velük játszani, hogy békesség legyen.
c)
Hangosabbra
veszem a TV-t, és elzavarom őket a szobájukba, hogy ott idétlenkedjenek.
11. Észreveszem, hogy gyermekem közönséges, durva témájú
képeket, szövegeket kap az osztálytársától a neten. Mit teszek?
a)
Nem
szólok bele, ez a gyerekek dolga, intézzék el egymás közt.
b)
Azonnal
kikapcsoltatom a gépet és egy hónapra eltiltom a használatától. Megkeresem a
pedagógust és beszélek vele.
c)
Megbeszélem
vele, hogy ezekben a képekben mi az, ami miatt szerintem helytelenek, és miért gondolom károsnak az ilyen képeket.
Megkeresem a gyerek szüleit és beszélek velük.
12. A mai gyermekek fejlődésére milyen hatással van a
digitális kultúra (telefon, tévé. videó, DVD, digitális játékok, számítógép)
térhódítása?
a)
A
digitális kor gyermekei sok, változó információt képesek feldolgozni, gyorsan
tudnak dönteni. Ugyanakkor képzeletalkotásuk gyengébb, kevés a mozgásos
tapasztalatuk, kevesebb az igényük az aktív tevékenykedésre.
b)
Pozitív
hatással van, hiszen hallás, látás útján hatalmas információ birtokába
juthatnak a gyermekek.
c)
Negatív
hatással van, mert a gyermekek keveset olvasnak, így a gondolkodásuk (az
összefüggések-, az időrendi sorrend felismerése, a képzeletalkotás, a nyelvi
kifejezés) nem fejlődik megfelelően.
13. A gyermekem bal kézzel eszik és rajzol. Aggódom, hogy
hátrányt fog szenvedni az iskolában és felnőtt korában emiatt. Mit teszek?
a)
Átszoktatom a jobb kezére.
b)
Fejlesztem mindkét kezét.
c)
Nem erőltetek semmit, hagyom a bal kezét erősödni,
ügyesedni.
Köszönjük
érdeklődésed! A SZIFON-csapat
A TOTÓ SZÜLŐKNEK MEGFEJTÉSEI
Megfejtés: 1/b) Kitartok a
döntésem mellett, mégiscsak én vagyok a „főnök”…
Megfejtés: 2/a) Megtanítom neki, hogy kérje el és várja meg, míg
odaadják.
Megfejtés: 3/c) Elmondom,
hogy pocsék napom volt, semmi kedvem a palacsintasütéshez/medenceállításhoz. Ha
mégis ragaszkodnak hozzá, kérem a segítségüket, de ha nem segítenek, akkor
lelkiismeret-furdalás nélkül megmondom, hogy napoljuk el a programot.
Megfejtés: 4/a) Megölelem,
megpuszilom és elmondom, hogy ez csak anyának/apának van fenntartva.
Megfejtés: 5/b) Olvasás, felolvasás, mesenézés diavetítőn,
mesenézés videón, tévén.
Megfejtés: 6/b) Akkor nem szólok, amikor észreveszem, de igyekszem
mihamarabb beszélgetést kezdeményezni a témáról, visszatérve a rajzra.
Megfejtés: 7/a) Megállapodunk egy közeli időpontban, ami mindkettőnknek
elfogadható a kitakarítás befejezésére.
Megfejtés: 8/c)
Megállapodunk, hogy a megkezdett évet befejezi, azután abbahagyhatja.
Megfejtés: 9/b) Kitalálok valami olyan rendszert, amivel ösztönzöm
arra, hogy tudjon csendben maradni.
Megfejtés: 10/a) Megpróbálom
gyorsan elrendezni a vitát és valami feladattal elterelni a figyelmüket a
veszekedésről. Aztán megkérem őket, hagyjanak nyugodtam Tv-t nézni, mert ez
most fontos nekem.
Megfejtés: 11/c) Megbeszélem
vele, hogy ezekben a képekben mi az, ami miatt szerintem helytelenek, és miért
gondolom károsnak az ilyen képeket. Megkeresem a gyerek szüleit és beszélek
velük.
Megfejtés: 12/a) A digitális
kor gyermekei sok, változó információt képesek feldolgozni, gyorsan tudnak
dönteni. Ugyanakkor képzeletalkotásuk gyengébb, kevés a mozgásos
tapasztalatuk, kevesebb az igényük az aktív tevékenykedésre.
Megfejtés: 13/c) Nem
erőltetek semmit, hagyom a bal kezét erősödni, ügyesedni.
Ha részletesen szeretnéd megismerni a válaszok miértjét, azaz szakértőink válaszainak magyarázatát, akkor kattints ide!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése